2017. máj 30.

Büntetés nélkül jeleníthettek meg reklámokat a celebek, EDDIG!

írta: Ferenci Roli
Büntetés nélkül jeleníthettek meg reklámokat a celebek, EDDIG!

Avagy termékmegjelenítés, eladásnövelés hírességekkel

share.jpgAz egész világon foglalkoztatja most a hatóságokat a véleményvezérek termékmegjelenítő posztjai. Az Egyesült Államokban rejtett reklámok posztolása miatt már Jennifer Lopezt, Lindsay Lohant, Kim Kardashiant, és Victoria Beckhamet is megbüntették.

Ennek az aktuális problémának jártam most utána:

Mivel Magyarországon még gyerekcipőben jár a történet, hiszen még csak most kezdődtek el a tárgyalások az érintett felekkel /Kasza Tibor, Rubint Réka, vagy éppen Sarka Kata/, így a nagyhatalmaknál /USA, Nagy- Britannia/ kialakult helyzetet vizsgáltam.

Az Egyesül államok kormánya kibocsátott egy szigorú figyelmeztetést, amely számtalan hírességet érint. Az úgynevezett „influencers”, vagy más néven befolyásoló reklámarcok és online személyiségek Instagram posztjait érinti elsősorban az intézkedés.
Emlékeztetették őket arra, hogy a fotók megosztásával kapcsolatos szabályok vonatkoznak a termékek promóciójára is.
Az Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizotts ága (FTC) kijelentette, hogy azonosította a társadalmi média befolyásoló arcainak egy csoportját, akik támogatják a dolgokat anélkül, hogy kiderülne, hogy megfizetik őket, ezzel megsértve az általános reklámozásra vonatkozó rendelkezést, és félrevezetve a fogyasztókat.

Elsőkörös figyelmeztetés


Az FTC figyelmeztető levelet küldött több mint 90 befolyásoló és marketingszakembernek, köztük hírességeknek, sportolóknak és modelleknek.

Ez azután történt, miután az amerikai fogyasztói jogokkal foglalkozó érdekképviseleti csoport, a Public Citizen kapcsolatba lépett az FTC-vel, és megkérte, hogy vizsgálja meg a vitatott kérdést.
A Public Citizen számos embert azzal vádolt, hogy az interneten keresztül reklámozza a termékeit anélkül, hogy nyilvánosságra hozná, hogy kapott-e érte pénzt.
A listán 113 híresség volt, köztük a valóságshow és TV-sztár, valamint üzletasszony, Kim Kardashian - aki több mint 95 millió Instagram követővel rendelkezik
Rihanna énekes és színésznő - több mint 51 millió követővel
továbbá a híres fiúzenekar, a One Direction is helyet kapott a listán, de az FTC nem fedte fel, hogy pontosan kinek küldött figyelmeztető leveleket.
Itt megnézhetitek, hogy kik rendelkeznek a legtöbb Instagram követővel az USA-ban.

A pár hete elküldött levélben az FTC elmagyarázta, hogy az Instagram feliratának első három sorában világosan ki kell fejezni, hogy szponzorált tartalomról van szó, mivel sok felhasználó csak a bejegyzés első részét tekinti meg. A szabályozó azt mondta, hogy az Instagram-bejegyzésben nem volt elegendő a "#sp" - ami a szponzorált rövidítés, vagy a "Thanks [Brand]" vagy a "#partner".

social_media_feluletek.png

Miért éri meg Instagram-hirdetésekbe invesztálni?

Az FTC egyre inkább az internetes hirdetésekre összpontosítva ösztönzi őket arra, hogy ugyanazokat a törvényeket kövessék, mint a hagyományos hirdetők. E szabályok szerint közzé kell tenni, ha valaki "kompenzálva van egy termék promóciója által vagy bírálója annak".

A fogyasztóknak a webes vagy a közösségi médiát nem a magazinok olvasása és a televízió nézése jelenti, éppen ezért a vállalatok egyre inkább az úgynevezett befolyásoló marketingkampányokra támaszkodnak.
Nem is olyan véletlen ez az irány, ugyanis a mediakix által végzett kutatás és előbecslés részletesen kifejti, hogy miért éri meg az Instagram befolyásoló erejébe, marketingjébe invesztálni.

Ennek eredményeképpen a megbízók vagy fizetnek vagy ingyenes árut adnak a véleményvezéreknek nagy számban, cserébe a termékek promótálásáért.

 instagram-influencer-marketing-infographic-industry-market-size.png

A vállalatok éppen ezért natív hirdetésekkel kopogtatnak

A figyelmeztető levelek voltak az FTC legutolsó tudni vélt lépései.

Az FTC 2016 júliusában már ért el eredményt ilyen kezdeményezéssel, amikor megállapodást kötöttek a Warner Bros Home Entertainmenttel, miután a cégnek nem sikerült megfelelően közzétennie a népszerű internetes véleményvezéreknek szánt kifizetéseinek pontos összegét (több ezer dollárt) a pozitív és propagandista videók közzétételéért, valamint a vállalat "Middle Earth: Shadow of Mordor" játékának megtekintéseiért.

E megállapodás részeként a Warner Bros beleegyezett abba, hogy a jövőbeli kampányokban, közölje a befolyásoló reklámarcok kifizetéseit, vagy kifizeti a büntetéseket és a megsértéssel járó egyéb díjakat.

/A natív hirdetésekkel kapcsolatos gyakorlatot csak az FTC engedélyezi, és mindezt csak akkor, ha a cég megkülönbözteti a hirdetést az objektív tartalomtól./

2016 márciusában a Lord & Taylor ruházati üzlet is megállapodott az FTC-vel, miután fizetett egy cikket az lord_and_taylor.pngonline divatújságban, a Nylon magazinban és a Nylon Instagram hírcsatornájában megjelenő ruhák képeihez is posztolt. Az FTC reklamációja szerint egyiket sem azonosították reklámként. 
A Lord & Taylor ezen kívül 50 válogatott befolyással bíró divatmodellnek adta a ruhát, majd 1,000-től 4,000 dollárig terjedően fizetett nekik azért, hogy posztoljanak egy fényképet az Instagramjukra, amint éppen a ruhát viselik, mindezt anélkül, hogy közzétennék a szponzoráció tényét.

Nagy-Britanniában a Reklám Szabványok Ügynöksége a múlt hónapban panaszt nyújtott be egy szépség blogger ellen, mivel nem tette egyértelműen azonosíthatóvá az Instagram-posztját, mint hirdetést. Sheikbeauty-nak meg kellett szerkesztenie a bejegyzést a "#ad" -kifejezéssel, amely eredetileg így volt olvasható: "@flattummytea 20% off guys!!!! If you've been following me you'll know i used this and I genuinely feel less bloated and a flatter tummy ... oh yessss" ("@flattummytea 20%- al kevesebbért srácok !!!! Ha követsz, akkor tudni fogod, hogy ezt használtam, és én sokkal kevésbé fogom magamat daginak érezni és büszkébb leszek a pocakomra... oh igen ".)

 

…és akkor lássuk a megoldást.

megoldas.png

Az internetes reklámarcok és a márka közötti kapcsolat nyilvánosságra hozatalának jogi felelőssége kétirányú utca. Az érintetteknek láthatóvá kell tenniük az embereknek a kapcsolatot köztük, és a márka között, és a forgalmazóknak kötelességük monitorozni, hogy megismerték, és nyomon követték azokat a tartalmakat, amiket a reklámarcok a nevükben közzétettek.

Az FTC megoldást is kínál a kialakult helyzetre, és egyfajta iránymutatást is ad, hogy hogyan csinálják jól az érintettek.

Egyértelművé/félreérthetetlenné kell tenni a közzétételeket.
A "Köszönöm", "#partner" és "#sp" kifejezések nem fogják megmagyarázni az embereknek az influenc és a márka közötti kapcsolat jellegét. Nincs ilyen általános érvényű módja annak, hogy ezt a felfedezést a fogyasztó megtegye, de egy ismeretlen értelmű rövidítés vagy rejtélyes szó, amelyre többféle értelmezés vonatkozik, valószínűleg nem fogja elérni a kívánt hatást. A probléma megközelítésével kérdezd meg magadtól: "Ennél a hozzászólásnál hogyan lehet láthatóvá, egyértelművé tenni az üzleti kapcsolatot?"

Könnyűnek és könnyen értelmezhetőnek kell lennie a posztoknak.

Amellett, hogy mit mondasz, fontold meg, hogy hol mondod mindezt, és hogyan fog az általad kitett poszt kinézni a fogyasztóknál az általuk használt eszközökön. Az embereknek képesnek kell lenniük arra, hogy könnyen észrevegyék az üzleti célzatú közzétételt.

De ha megvizsgálják az Instagram streamjüket mobileszközön, akkor általában csak az első három sorban szereplő információkat látják, hacsak nem kattintanak a "többet" szóra, és nézzünk szembe azzal az igazsággal, hogy a legtöbben nem kattintanak a "többet" gombra.

El kell kerülni a nehezen olvasható, a rejtett közzétételeket, a sorozatos hashtageket, vagy az olvasók által átugrott tartalmakat. /#HardtoRead #BuriedDisclosures #inStringofHashtags #SkippedByReaders/

Ha a bejegyzés a hashtagek összevisszaságával fejeződik be, mennyire valószínű, hogy az emberek valóban elolvassák? Ezért van az is, hogy egy "közzététel", amelyet számos egy sorban elhelyezett hashtaggel látnak el, valószínűleg nem lesz hatékony.

 

Nem volt hiába a tárgyalás Kasza Tibi, és a GVH között, itt is a példa, hogy hogyan kell feltüntetni jól láthatóan, hogy szponzorált tartalomról van szó.

influencer_twitter.jpg

Szólj hozzá

#sales #celebek #adj el hírességgel #szponzorált tartalom