2017. máj 05.

Így add el magad 30 másodperc alatt!

írta: Ferenci Roli
Így add el magad 30 másodperc alatt!

elevator_pitch.jpg

Churchill szerint egy jó beszédnek olyannak kell lennie, mint egy nő szoknyájának: elég hosszúnak ahhoz, hogy elfedje a tárgyat, de ahhoz elég rövidnek, hogy felkeltse az érdeklődést.

Gyakran szegezik nekünk a kérdést, hogy Na és Te mivel foglalkozol?


Erre sokan csak makogni, többen kliséket puffogtatni, néhányan pedig egy igen velős, világos és figyelemfelkeltő pár mondatos bemutatót kezdenek el előadni. A cél, hogy mindannyian a harmadik csoportba tartozzunk, és mindig készen álljunk egy ilyen szituációra. 


Remélem sokan hallottatok már az elevator pitch, vagy elevator speech nevű személyes eladás/előadástechnikáról, ha mégsem a következő sorok, sok hasznot fognak még hozni a későbbiekben.

Elevator Pitch

Az angol szakirodalom elevator pitch-nek (máskor elevator speech vagy elevator statement), azaz egy liftút alatt történő bemutatkozásnak hívja azt a rövid bemutatót, ahol maximum 30 másodperc - 1 perc alatt összegzed saját legfontosabb, legjobb, és jó esetben legfigyelemfelkeltőbb tulajdonságaidat.

Az elevator pitchnek egyfajta különös ismertető jelet is tartalmaznia kell. Legyen egy Uniqe Selling Pointod, egy egyedi tulajdonság, egy ok amiért csak te leszel a jó megoldás. "Mert profi vagyok, és nem hibázom."

Légy valamiben más/jobb, mint mások.

Fontos, hogy valamiben eltérj az átlagtól. Érdemes mondanod valami olyat, ami érdekes, meglepő. Fogalmazd meg a sajátodat erre a három kérdésre. De ízelítőnek itt van néhány példa:

  1. Milyen problémát oldasz meg?
    "Lehetővé teszem az ügyfeleim számára, hogy a számukra legjobb megoldást kapják meg a piacon."
    "Lecsökkentem az energiafelhasználását az egész háztartásnak."

  2. Mennyit spórolsz a vevőidnek? (számszerűsítve)
    "Ha leülsz velem egy elemzésre, jövő hónaptól biztosan 10.000 Ft-tal több marad a családi kasszában."
    "Ezzel a termékkel 10 év alatt 600.000 Ft-tal kevesebbet kell majd kiadni fűtésre.

  3. Miben különbözöl a piac többi szereplőjétől?
    "Rám mindig lehet számítani."
    "Sosem fogyok ki a kreatív ötletekből."
    "Mindenkinél motiváltabb vagyok."

Használhatsz képzettársításokat is.


A legegyszerűbb dolog, egy szolgáltatást, terméket, önmagunkat úgy eladni, hogy valamihez hasonlítjuk. Az agy sokkal könnyebben fogadja be az ismeretlen új információkat, ha azokat valamihez tudja kötni.
Ilyen esetekben érdemes mindenki által ismert fogalmakat, mondásokat, jelenségeket használni.

"Olyan ez, mint a világ összes nője közül az ön felesége.........a legjobb önnek."

"Olyan ez mint a fél viagra. Akciózni még nem lehet vele, de a strandon már jól mutat."

"Olyan vagyok mint a herceg a fehér lovon. Csak egyszer jön el, de ha igent mondasz rá, egy egész életen át boldoggá tesz." /Személyes kedvencem/

Metaforák

 metaforak.jpg  
Az emberi elme elsőrendű érzékelési módja a vizualitás. Agyunk kiértékelési és feldolgozási sebessége a szemünkből érkező adatok esetében 100- szor nagyobb a fülünkből érkezőknél. Ezt a fajta értelmezési metódust segítik elő a metaforák, amiknek a segítségével létre tudunk hozni egy könnyen megjegyezhető, izgalmas képet a másik fél szürkeállományában.

Egy hibátlan eszköze a figyelemfelkeltésnek, és emlékezetessé tételnek tehát, ha létrehozunk egy képet a másik fél agyában, ami segít annak megértésében, és felelevenítésében, hogy mivel is foglalkozunk, miben tudunk segíteni. (Létrehozunk az agyban egy vizuális emlékezet morzsát, amire utána tud támaszkodni a hosszú távú memória.)

 Na, de hogyan is néz ki egy ilyen metafora megszerkesztve?
Vess egy pillantást erre a pár példára:

Nyugdíj biztosításokat értékesítek: "Hasonlít a munkám az optikuséhoz, segítségemmel az ember tisztábban látja a jövőt."

Anti allergén ágyneműt árulok: "Olyan vagyok, mint az álommanó, édes álmot varázsolok az emberek szemébe."

Feltörekvő Start-up cégem van: "Mark Zuckerberg(bármelyik sikeres Start-up cég vezető) magyar megfelelője vagyok, aki mer itthon nagyot álmodni."

 

 Mire ügyelj a megírásakor?

writing.jpg

 Amerikában van egy módszer, aminek a figyelembe vételével egy igazán ütős elevator pitch-et tudunk megírni.
Íme a kilenc C-s szabály. 


A mini bemutatkozásod- 
                                   Legyen!
1. Concise                   Tömör
2. Clear                       Tiszta, és érthető
3. Compelling               Lenyűgöző
4. Credible                   Hiteles
5. Conceptual               Fogalmi (Képszerű)
6. Concrete                  Konkrét, kézzelfogható
7. Customized              Testre szabott, egyedi
8. Consistent                Következetes, ellentmondásmentes
9. Conversational           Beszédes

Összegezzünk


Hogyan is szerkeszd meg a saját profi elevator speech-ed?

Elsőként írd le magadnak néhány mondatban, hogy pontosan mivel is foglalkozol, vagy mivel foglalkozik a céged. Milyen problémára kínálsz megoldást? Mitől különleges, miben más az amit te csinálsz, aki te vagy? Mások mit mondanak rólad, a munkádról, hogyan fogalmazzák meg, amit csinálsz? 

Majd találd ki mihez hasonlít az, amivel foglalkozol, aki vagy, vagy amit a céged csinál? Készíts hozzá képzettársítást, és/vagy metaforát. Keress analógiákat, párhuzamokat más élethelyzetekből, mint például az időjárás, a szerelem, sport, szólások, mondások, ismert személyek és így tovább. Témakörök amiket kerülj: Vallás, agresszió, vulgaritás

Találd ki hogyan tudhat meg rólad, vagy arról többet, amivel most felkeltetted az érdeklődését? 
Miként folytatódjon a kapcsolat? /Következő találkozó, kontakt csere/

Próbáld el, hogy ez bele fér-e fél, vagy maximum egy percbe?
Gyakorold még el párszor, hogy ne egy memoriternek tűnjön, hanem gördülékenyen és természetesen hangozzon.
Ismételd el minden állásinterjú előtt!

Zárásként a tegnapi nap margójára:

  star_wars.jpg

Szólj hozzá

#sales #elevator pitch