2017. ápr 05.

Te felismered, hogy milyen típusú személlyel ülsz egy asztalnál?

írta: Ferenci Roli
Te felismered, hogy milyen típusú személlyel ülsz egy asztalnál?

ordogtol_valo_1.jpgTe felismered azt, hogy milyen típusú személlyel ülsz egy asztalnál?


Az értékesítési szakmában elsőrendű szerepet játszik az, hogy tudjatok rövid idő alatt megfelelően analizálni valakit. A gyors személyiség elemzés által hamar megismerhetitek az ügyfeleteket, és általa azon a kommunikációs csatornán tudtok vele kommunikálni, ami számára a leghatékonyabb.

Ez nem egy ördögtől való eszköz, pusztán egy hasznos taktika, ami nagyban csökkenti a félreértések, egyet nem értés, vagy unszimpátia lehetőségét.

Bátran jelentem ki, hogy ez egy új ügyféllel való megismerkedés alfája és omegája. 
Ha helyesen ismered fel, hogy milyen típusú személy ül veled szemben, az már fél siker.

Na de nézzünk be egy kicsit a kulisszák mögé, hogy mégis hogyan tudjuk ezt elsajátítani.
Kezdetben annyit, hogy ez egyáltalán nem egy egyszerű feladat, egyből a mélyvíz, hiszen nincsenek olyanok, hogy kristálytiszta személyiség típusok, hanem leginkább keverék típusokról beszélhetünk. 
Ez pusztán csak annyival változtat a feladatunkon, hogy elegyítenünk kell a két típushoz tartozó kommunikációs eszközöket.

Én az Arisztotelészi személyiség tipológiát használom a mindennapokban.
Az alábbi leírásokat a Személyiség kalauz összefoglalóiból válogattam ki.

Szangvinikus:

A közkedvelt szangvinikus egy jó szándékú dumagép, örök mókamester. Ő az, aki az összes személyiségtípus közül a leginkább igényli a figyelmet. Kiapadhatatlan igénye van a társaságra, a közönségre. Mindent megtesz, hogy észrevetesse magát. Más emberek szeretetétől övezve érzi magát értékesnek. A szangvinikus figyelemigényes viselkedését mintha atomenergia táplálná. Az, hogy élénk és mozgékony, a legtöbbek szerint enyhe kifejezés.

Kolerikus:

Az őselemek közül a kolerikus a tűz típus. Ennek a személyiségtípusnak már a megjelenése is tetterőt sugároz: tekintete nyílt, testtartása határozott. Küzd, mint egy lovag, tekintélyes, mint egy király. „Férfi a talpán!” vagy „Céltudatos nő!” – mondják rá nemtől függően. Ő az, akire bármilyen körülmények között nyugodtan rábízhatjuk magunkat...

Amikor a kolerikus személyiségtípusú ember komolyan kezébe veszi a dolgokat, biztosak lehetünk benne, hogy célt ér. Vagy legalábbis megteszi, ami tőle telik, mert nem fogja vissza az energiáit.
E személyiségtípus dinamizmusát heves, tartós, mély érzelmek táplálják. Amikor viszont rossz passzban van, indulatai könnyen elragadják. A nyugodtabb személyiségtípusok szemszögéből nézve a kolerikus ilyenkor kifejezetten ingerlékenynek látszik, mert a legkisebb bosszúságokon is felcsattan: hajlamos erősen túlreagálni az eseményeket, és előjön belőle az öntudatos oroszlán.

Melankolikus:

A melankolikus személyiségtípus a nagybetűs Gondolkodó. Alaposan elemez, és ismét rendszerbe rak, újra meg újra harmóniára törekszik. Ez a személyiségtípus olyan összefüggésekre jön rá, melyek más típusok számára többnyire elképzelhetetlenek. Ő meg akarja érteni a dolgok működését, a történések miértjét. Ennek és gazdag képzelőerejének köszönhetően a melankolikus személyiségtípus képviselői között találunk világhírű képzőművészeket, írókat, költőket, zenészeket, színészeket ugyanúgy, mint matematikusokat, filozófusokat, orvosokat, építészeket, régészeket, kutatókat, feltalálókat – és a sort még hosszasan folytathatnánk.

Flegmatikus:

A flegmatikus személyiségtípust arról vesszük észre, hogy először nem vesszük észre. Ennek oka az, hogy semmi kirívó nincs rajta.

Akárcsak a kolerikus, a flegmatikus személyiségtípus sem egy érzelgős alkat. Érzelmei nagyon lassan alakulnak ki, és nem is igazán mélyek. A flegmatikusnak nincsenek erős kitörései sem negatív, sem pozitív irányban: ritkán esik kétségbe, de lelkesnek sem sűrűn látod. A legtöbbször egykedvű, higgadt, kiegyensúlyozott. A többi személyiségtípus szerint a flegmatikus túlságosan földhözragadt, visszafogott. Ennek magyarázata abban keresendő, hogy – a melankolikushoz hasonlóan – képes külső megfigyelőként szemlélni a világ eseményeit. Míg azonban a melankolikus személyiségtípust folytonosan aggasztja, amit lát, addig a flegmatikus nyugalmát nehezen lehet megzavarni. Kedvenc szavajárása: „hát..., talán..., nem is tudom..., nekem mindegy…” stb.

Na, de hogyan is sajátítsd ezt el?

  1. Hagyd, hogy előbb mindig az ügyfél beszéljen, és figyelj minden egyes szavára! 
  2. Légy érdeklődő, és kérdezz minél többet róla, ha erre ő is nyitott! /Ha két-három kérdés után érződik, hogy rövid tömör válaszokat kapsz, és nem igazán beszédes az illető, akkor nagy valószínűséggel egy túlnyomó részben melankolikus-flegmatikus személyiséggel van dolgod./
  3. Ha észlelsz valamilyen egyedi megszólalást, valamilyen hangsúlyos tulajdonságot, azt írd fel magadnak.
  4.  Tanuld meg a leggyakoribb tulajdonságokat, amik biztosan egy személyiség típushoz kapcsolhatóak.
    pl.: A szangvinikusok előszeretettel viccelődnek, és beszélnek sokat. A kolerikusok határozott, és irányító személyek, akik képesek téged is irányítani ugyanúgy, ahogy a beszélgetést. A nagy részben melankolikus személyek minden információra kíváncsiak, számokat akarnak hallani, elemezni, megvizsgálni, hogy miben jó és rossz az adott termék, szolgáltatás. A flegmatikusok visszahúzódó, keveset beszélő egyének, akik nagyon nehezen tudnak dönteni és ezért őket irányítani kell.
  5. Légy kaméleon! Kommunikálj vele az ő nyelvhasználatával. Az adott helyzetben alkalmazkodj a partnered stílusához.
    Gyorsíts /Szangvinikus,Kolerikus/, vagy lassíts /Flegmatikus/ a beszédtempódon, növeld vagy csökkentsd a hangerődet.
  6. Tudatosan figyeld és alkalmazd ezt a szemlélet és elemző módot legalább 20-30 ügyfélen, hogy el tudd sajátítani.

+1 Aduász kérdések: Mesélj kérlek magadról, hogyan jutottál el idáig?
Mi a három rád legjellemzőbb tulajdonság, amit mondanál magadról?
Mivel foglalkozol a szabadidődben, mi a szenvedélyed?

 

Ha ezeket elsajátítod garantálom, hogy jobban fogod tudni azonosítani azt, akivel éppen tárgyalsz.

Sok sikert a kipróbálásához és alkalmazásához.
Kíváncsian várom az eredményeiteket kommentben.

Üdv:

Saleman

Szólj hozzá

#sales #Személyiség típusok